Dag 5

8 augustus 2018 - Lettelbert, Nederland

Vannacht even flinke klap bliksem gehad en een hoosbui, maar we lagen lekker in de bungalow dus niks aan de hand. Vanmorgen rustig opgestaan en ontbeten, daarna de fietsen weer volgeladen en opweg gegaan.

Het was bewolkt, maar heerlijk om te fietsen. De fietspaden waren prachtig door de bossen. We zijn langs de Sterrenwacht en Kamp Westerbork gekomen, vanaf daar naar Hooghalen, waar we even hebben zitten lunchen. Tijdens de lunch kregen we even wat dikke druppels, maar dit was van korte duur. Na de break weer op de fiets gestapt richting Groningen.

We zijn ook door Veenhuizen gefietst, waar vroeger  drie grote gestichten waren voor bedelaars, landlopers en wezen. De Maarschappij van Weldadigheid wilde door middel van arbeid op het land en in de vervening de armen heropvoeden.

Inmiddels waren de bossen verruild voor polderlandschap en dorpjes. Onderweg nog even gestopt bij een Hunebed om natuurlijk even een fotootje te maken.

In Leek boodschappen gedaan en toen de laatste kilometers gemaakt naar Lettelbert, klein plaatsje onder Groningen.

Na aankomst een kopje thee met de beheerders gedronken en daarna met de beheerder naar ons plekje gelopen. Daar het tentje opgezet en even lekker afgespoeld onder de douche en gekookt.

Met het weer hebben we heel erg mazzel gehad. We hebben flinke buien ontweken, eentje getrotseerd en bij de andere bui reden we onder een stel grote bomen met een dik pak bladeren.

Vandaag in de vierde provincie aangekomen, namelijk Groningen. En op de kilometerteller van vandaag staat 80,9km, dus das een mooi eindje, maar zo voelde het niet.

Fijne avond en fietsgroetjes,

Thijs&Yvi