En we zijn weer thuis :-(

11 mei 2019 - Scherpenzeel, Nederland

Hier de laatste update van onze trip.

Na Kotila zijn we verder zuidwaarts gegaan naar Leppävirta, daar hebben we ook in een hutje overnacht. We zijn nadat we de spullen hadden uitgeladen nog naar een kloof gereden, genaamd Orinoro. Het was een mooie wandeling door het bos, maar ook enigszins spannend, doordat er nog wel wat sneeuw lag, vooral in de kloof lag een flinke laag, dit kwam tot boven de knie. De sneeuw blijft daar voorlopig nog wel liggen, tot juni. De kloof is zo'n 100m lang en 20m diep. De kloof is tijdens de laatste ijstijd veroorzaakt door smeltende gletsjers.
 Bij terugkomst in de hut hebben we gekookt en gekeken waar we de volgende dag heen konden gaan. Het begon ook weer met sneeuwen en dat ging door tot de volgende ochtend.

De volgende ochtend zijn wij verder zuidwaarts naar Espoo gereden, daar hebben we 3 dagen een appartementje gehuurd en zijn we de toerist gaan uithangen in Helsinki.

In Helsinki hebben de Suomenlinna bezocht, dit is een vesting op 6 eilanden. Oorspronkelijk heette de vesting in het Zweeds Sveaborg, wat vrij vertaald Zwedenburcht betekent. De Finse naam was Viapori. Toen Finland in 1917 onafhankelijk werd, werd de Finse naam om nationalistische redenen in Suomenlinna veranderd, wat Fort van Finland betekent. Tijdens ons bezoek begon het te sneeuwen, dus hebben we niet alle eilandjes bezocht. In de stad hebben we nog wat gegeten en gedronken en hebben we boodschappen gedaan en zijn we terug naar het appartement gegaan, daar hebben we pannenkoeken gebakken en gegeten.

De dag erna hebben we de Temppeliaukiokerk bezocht, ook wel de rotskerk genoemd, tijdens ons bezoek speelde er een groep kinderen cello, wat een mooi samenspel van kinderen en kerk. Voordat we de kerk bezochten hebben we het Nationaal Museum van Finland bezocht. Hier zie je de geschiedenis van Finland van prehistorie tot aan nu.

Na het museum en de kerk zijn we naar de dierentuin gegaan, Korkeasaari. De dierentuin is gelegen op een eiland genaamd Korkeasaari, de dierentuin is hier sinds 1889 gevestigd. Na de dierentuin zijn we weer terug de stad in gegaan hebben we daar gegeten en zijn we daarna weer naar ons appartement gegaan, dit was ook de laatste avond in Espoo.

De volgende dag zijn we eerst naar Fiskari gereden, om daar naar de Fiskarsshop te gaan, om wat spulletjes te kopen. Fiskars is een firma die consumentengoederen produceert, gelegen in Fiskari, Pohja in Finland. De bekendste producten van Fiskars zijn hun scharen (herkenbaar aan de oranje handvatten), bijlen, maar ook hun messen. Fiskars werd opgericht in 1649 door een Nederlandse koopman Peter Thorwöste, die toestemming kreeg van koningin Christina I van Zweden om een metaalgieterij op te zetten in het kleine dorpje Fiskari (Fiskars in het Zweeds) nabij Helsinki. In de beginjaren maakte Fiskars spijkers, draad, schoffels, wielversterkingen, maar hij kreeg geen toestemming om wapens te maken. Fiskars is het op een na oudste privébedrijf in Finland.

Na ons bezoek aan Fiskari en de shop zijn we naar Suomusjärvi gereden om daar bij de familie te overnachten voor een paar dagen. Het was een gezellige tijd die we daar hebben doorgebracht en de sneeuw hebben we niet meer gezien. De 1e dag lekker rustig aangedaan, de volgende dag met Totti, Oliver en Matilda in een barretje in Salo wat gedronken, daarna hebben we een lekkere verjaardagsmaaltijd gegeten. Maar dit was niet het enige, in de middag hebben Totti, Matthijs en ik vast het deeg gemaakt voor de bitterballen om die 's avonds te frituren en te eten, ze zijn er gek op hier, dus ik heb laten zien hoe het moest, nu kunnen zij ze zelf maken. De bitterballen smaakten echt heerlijk, het waren ongeveer 27 ballen en ze zijn allemaal opgegaan die avond.

De volgende dag, woensdag, heeft Anu voor ons heerlijke broodjes klaargemaakt voor op de boot en hebben we boodschappen gedaan voor in Nederland. Er zijn natuurlijk wat Finse producten die mee moeten, zoals de Karjalanpiirakka, Oivariini(boter) en Sisu etc. 's Avonds om 20.55u vertrok de boot naar Stockholm.

In Stockholm aangekomen, hebben we ontbeten bij Emmelie die daar op stage is en zijn we daarna doorgereden naar Denemarken, om op de 'kaboutercamping' zoals wij hem in de familie noemen te overnachten, om de dag erna naar Nederland te rijden.

Inmiddels zijn we weer in Nederland en zit de vakantie er bijna op. We hebben in totaal 6898km gereden met de auto.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende vakantie.

Groetjes Matthijs & Yvette