We zijn inmiddels in Finland

1 mei 2019 - Puolanka, Finland

Hier weer een update van ons. Inmiddels zijn we in Finland en zuidwaarts aan het gaan.

Vanaf de Nordkapp zijn we naar Kielajoki, de Samen zeggen Giellajohka, gereden, daar hebben we overnacht in een kamer en een rendierburger en pasta met rendier gegeten. De volgende dag zijn we doorgereden naar Rovaniemi, daar hebben we voor 2 dagen een appartement gehuurd. De avond van aankomst hebben we een stukje langs de rivier gelopen, bij Rovaniemi komen 2 rivieren samen en gaan verder als 1, maar door het smelten van het ijs kwamen van beide rivieren de ijsschotsen bij elkaar en door de stromingen was dit een mooi gezicht, de ijsschotsen botsten tegen elkaar en draaide om elkaar heen, lastig te beschrijven je had het moeten zien 😉.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en lekker ontbeten met mijn favoriete Finse voedsel, de Karjalanpiirakka, oftewel Karelian pie. (Zie foto)

Na het ontbijt zijn we richting Santa Claus Village gegaan, helaas konden we niet met Joulupukki, zoals de Kerstman heet in Finland, op de foto omdat hij lag te slapen, het is ook al een oude man dus die heeft een extra dutje nodig. Na het bezoekje hebben we nog enkele geocaches opgepikt en zijn we wat cultuur gaan snuiven in het Arktikum. Hier hebben we heel wat gelezen en gezien over de poolcirkel en de cultuur van de Samen.

Vandaag zijn we weer verder zuidwaarts gereden naar Kotila. Tussendoor hebben we bij Ranua nog de Artic Zoo bezocht, het was er heerlijk rustig, omdat ze hier in Finland op 1 mei Vappu vieren, het einde van de winter en de Dag van de Arbeid. Vandaag viel hier ook weer wat sneeuw, hier hebben we weinig hinder van gehad. De komende avond/nacht blijft het nog wel wat sneeuwen, maar hier zullen wij met de auto weinig last van hebben. We verblijven komende nacht in een hutje op de rand een heuvel midden in de natuur, vanuit de keuken kijk je uit over de heuvels. Waar we morgen heen gaan weten we nog niet dat gaan we later op de avond bekijken.

Groetjes Matthijs & Yvette

1. Inn:
    9 mei 2019
    Prachtige foto's. Het duurde even vergeten voordat ik je verslagen kon lezen want ik ben druk met mijn huis. Maar zeker de moeite waard om het te lezen. Je kan het goed verwoorden